Olympiatoppen -- Sammen om de store prestasjonene

Temakvelder: Kompetanseløftet 2019/2020

Olympiatoppen Sørvest tilbyr høsten 2019 og vinter 2020 seks temakvelder innen temaer som prestasjonsernæring, kraft/styrke, utholdenhet, idrettscoaching og teknikk/motorikk.

For program og datoer se under. Det er mulig å delta på enkelt kurs eller delta på hele kursrekken. Det vil bli utstedt diplom for de som gjennomfører hele kompetanseløftet. Foredragsholdere er Olympiatoppen Sørvest sine egne fagkonsulenter.

Målgruppe:
Trenere til morgensdagens utøvere. Kurs er også åpnet for utøvere i alderen 16-22 år.

Sted:
Olympiatoppen Sørvest, Vikinghallen, Ytre Eiganesvei 30, 4022 STAVANGER.

Pris:
Kr 500/kurs eller kr 2500 for hele Kompetanseløftet.

Påmelding til et eller flere kurs gjøres ->her

Kontakt Stian Rosnes på følgende e-post ved evt spørsmål: stian.rosnes@olympiatoppen.no

Kursbeskrivelse og datoer:

1. Prestasjonsernæring
26.09.19, kl 18:30-20:30, Nicole Tandrevold Næsheim, fagkonsulent idrettsernæring. Dette foredraget vil gi en innføring i hvordan idrettsutøvere kan optimalisere kostholdet sitt med tanke på prestasjon og restitusjon og hvorfor dette er viktig.

2. Okklusjonstrening» for rehabilitering og prestasjon
24.10.19, kl 18:30-20:30, Thomas Bjørnsen, fagkonsulent kraft/styrke. Forskning og kunnskapsoppdatering om okklusjonstrening (lav belastnings styrketrening med redusert blodstrøm) for bruk i rehabilitering etter skade, eller for prestasjonsutvikling. En stor fordel med ”okklusjonstrening” som treningsverktøy er at man kan oppnå et sterkt muskulært stimuli med lav ytre motstand, som kan være gunstig i en rekke situasjoner innen idrett eller klinikk (f.eks. rehabilitering etter skade, trening med skader/overbelastning, deloading av ledd/bindevev men med vedlikeholdt muskulært stimuli, osv.). Okklusjonstrening ser også ut til å ha komplimentære effekter til tradisjonell tung styrketrening. Kurset vil omhandle treningstilpasning, hvordan man legger til rette for okklusjonstrening og trygghet/risikofaktorer. Deretter vil det bli holdt en liten praktisk økt med eksempler på øvelser og metodebruk.

3. Hvordan og hvorfor skal vi måle utholdenhet?
21.11.19, kl 18:30-20:30, Asle Rønning Tjelta, fagkonsulent test/utholdenhet. Kurset vil omhandle hvordan man kan måle aerob kapasitet på lab, samt hvilke muligheter og utfordringer dette gir med å nytte slike parametere i den daglige treningen.

4. Idrettscoaching
23.01.20, kl 18:30-20:30, Frank Heggebø, fagkonsulent Idrettscoaching. Trenerens rolle i utvikling av et høyt presterende utviklingsmiljø? Hva må en trener ha av kompetanse for å legge til rete for dette? Hvordan legge til rette for å utvikle og kultivere dette utviklingsmiljøet i praksis. Teori og praktiske eksempler fra arbeid i landslagene

5. Powertrening
20.02.20, kl 18:30-20:30, Thomas Bjørnsen, fagkonsulent kraft/styrke. Forskning og kunnskapsoppdatering om styrke- og powertrening for utvikling av eksplosivitet, spenst og hurtighet. Hastighet på bevegelse og ”power”/wattutvikling er essensielle aspekt ved styrketrening eller annen trening for å utvikle eksplosivitet. Dette er ofte ikke lagt nok fokus på i trening for å utvikle eksplosivitet, spesielt ved styrke/motstandstrening. Dette kurset vil omhandle treningstilpasning til powertrening, hvordan legge til rette for trening, og vedlikeholdstrening vs. utviklingstrening. Deretter en liten praktisk økt med hastighets- og watt mål i styrketrening, samt eksempler på øvelser og metodebruk.

6. Prestasjonsfremmende trening og skadeforebygging
26.03.20, kl 18:30-20:30, Einar Svindland, fagkonsulent teknikk og motorikk. For alle utøvere, uansett alder, idrett og nivå så trengs et solid fundament. Fundamentet bygges gjennom år med trening av tekniske og motoriske basisferdigheter. Mange trenere og utøvere mangler kompetanse til å kunne bruke dette som en viktig del i den ukentlige treningen. Dette kurset skal gi deg flere teoretiske og praktiske verktøy, slik at du kan guide dine utøvere og hjelpe dem med å øke den daglige treningskvaliteten. I dette kurset vil vi se på kvalitetene stabilitet, bevegelighet og koordinasjon og hvordan du kan jobbe med dette i det ukentlige treningsarbeidet.

    Filer

    Ingen relaterte filer.