Olympiatoppen -- Sammen om de store prestasjonene

Treneren: Den viktigste støttespilleren

For utøvere er treneren den viktigste personen under mesterskap. Her deler seks av trenerne fra ungdoms-OL sine erfaringer.

I januar 2020 ble tidenes tredje vinterungdoms-OL arrangert i Lausanne i Sveits, og 55 unge norske utøvere og 19 trenere deltok. Selv om noen av trenerne har tidligere erfaringer fra både VM og OL som utøvere, var det for de aller fleste deres første møte med et stort internasjonalt mesterskap – i alle fall som trenere.

– Dette er først og fremst en læringsarena for å bygge gode rutiner og få en forståelse av hvordan er toppidrettshverdag er, sier kombinerttrener Håvard Klemetsen. – Som trenere har vi hatt fullt fokus på at ungdoms-OL skal være en positiv opplevelse for deltakerne, og at det skal gi en ekstra motivasjon til å ta fatt på den jobben som ligger foran dem, dersom de skal satse fremover.

Klemetsen er ikke ukjent med verken hvordan toppidrettshverdagen ser ut eller store internasjonale mesterskap. Han har deltatt i flere VM og OL, og har totalt åtte medaljer fra disse mesterskapene.

Å være den beste versjonen av seg selv

Det er mye nytt som skal læres og oppleves når man er på et stort internasjonalt mesterskap for første gang. Alle trenerne under årets Youth Olympic Games (YOG) i Lausanne har vært tydelige på at det er mer enn det sportslige som gjelder. Det handler også om hva utøverne gjør utenfor sportsarenaen.

– Å delta på et slikt mesterskap handler om å kunne bruke energien rett, slik at man alltid kan være den beste versjonen av seg selv. Det er lett å gå tom og bruke opp energien, og derfor er det viktig at de gjør andre ting innimellom. De må møte andre utøvere, delta på aktiviteter og være nysgjerrige på hva som skjer rundt dem, sier Klemetsen.

Han får støtte fra aketrener Karoline Frimo Melås, som selv var med som deltaker under YOG i Innsbruck i 2012. Hun er helt tydelig på hva hun ønsket at akeutøver Våril Tangnes skulle ta med seg fra årets mesterskap:

 – Våril er ganske lik meg, så jeg har vært veldig oppmerksom på at hun skal være ute og snakke med de andre deltakerne, og være med på de sosiale arrangementene også. Det mistet jeg selv i mitt ungdoms-OL, og til syvende og sist er det ikke nødvendigvis plasseringene man husker, men helheten i det å delta på et ungdoms-OL.


Aketrener Karoline Frimo Melås med utøver Våril Tangnes.jpg

Viktigheten av å bygge lag

Gaute Nepstad var trener for curlinglaget som tok gull i mixed-konkurransen. Laget, som bestod av Nora Østgård, Ingeborg Forbregd, Grunde Morten Buraas og Lukas Kjeverud Høstmælingen, hadde kun spilt sammen i tre måneder før mesterskapet. YOG 2020 var den første internasjonale turneringen de fire spilte sammen, og derfor var fokuset på å bygge lag høyt prioritert av treneren.

– Erfaringsmessig kan det i curling noen ganger være like bra å være nyforelsket som å ha vært gift i 50 år. Likevel er en sterk lagfølelse nøkkelen til å lykkes i en slik idrett. Derfor er det gledelig å se at alle spiller for laget og jobber knallhardt for sidemannen, sier Nepstad.

Ungdoms-OL i Lausanne var Nepstads første mesterskap som trener. Han forteller at han fikk mange gode erfaringer, og trekker spesielt frem hvor lærerikt det var å se hvordan et lag vokser gjennom en turnering og spiller på seg god selvtillit.


Trener Gaute Nepstad jubler med curlinglaget da Norge sikret gullet (foto Joe Toth).jpg

Å finne roen og balansen

En annen trener som deltok for første gang er bobtrener, Tommy Aanensen. Han var med som trener for 15 år gamle Emma Brumoen, som begynte å kjøre bob for bare 13 måneder siden. I ungdoms-OL konkurrerte hun mot utøvere som ikke bare er flere år eldre, men som også har jobbet mot dette mesterskapet i flere år. Det gjorde trenerjobben til Aanensen enda viktigere.

– Emma og jeg begynte på «scratch» uten å kjenne hverandre fra før av, sier han. – Vi fikk fort en god tone og et veldig godt samarbeid, der Emma har stolt på opplegget og ideene. Jeg så fra trening til trening at det var en god utvikling og at hun har lagt ned det arbeidet som kreves.

Forberedelsene i forkant av et slikt mesterskap er nøkkelen til å skape ro og trygghet, men like viktig er det å finne balansen.

– Som trener er hovedfokuset mitt å skape gode opplevelser for utøveren, og finne balansen mellom hva jeg bestemmer over og hva vi er en del av sammen. I tillegg er det min oppgave å hjelpe Emma til å finne en balansegang mellom det å ha en jobb å gjøre og finne roen når hun skal være der så lenge, sier Tommy Aanensen.  


aketrener Karoline Frimo Melås og bobtrener Tomme Aanensen sammen med utøverne Våril Tangnes og Emma Brumoen.jpg

Tidligere mesterskapserfaring som utøver

Hopptrener Line Jahr er ikke ukjent med store internasjonale mesterskap, men YOG 2020 var hennes første som trener. Som utøver deltok hun under OL i Sotsji, flere VM og verdenscuper, og dette var erfaringer som hun bevisst brukte i arbeidet som trener.

– Jeg har hatt fokus på å prate så mye som mulig med utøverne, og dele de erfaringene jeg selv har hatt som utøver, sier hun. – Jeg har fått bekreftet at det er nyttig å ha mesterskapserfaring som utøver fra tidligere, fordi jeg har kunnet gi dem et bilde av hva som kan møte dem. Det var viktig for både meg og dem at vi brukte energien riktig, og at vi ikke brukte energi på ting vi ikke fikk gjort noe med.

– Det er nå det skal læres

Simen Mostue Eie var med som trener for freestyle-utøverne under YOG. Selv om han har erfaringer som trener på klubbnivå i mange år, og har tidligere vært aktiv utøver, var ungdoms-OL i Lausanne hans første møte med den olympiske bevegelsen og et internasjonalt mesterskap av denne størrelsen. Han har vært veldig opptatt av å gi utøverne det de trenger for å takle presset.

– Vi har hatt en åpen dialog om presset, og hvorvidt utøverne kjenner på det. For meg var det viktig å bruke tid på å ta vekk presset og forberede dem på ulike scenarier. Et nederlag i ungdoms-OL er ikke et nederlag – det er læring, sier Mostue Eie.

 Han får full støtte fra trenerkollega Line Jahr. I forkant av mesterskapet ga hun hoppjentene i hjemmelekse å sette opp målsettingene for ungdoms-OL. Her ble det tydelig at det ikke bare var apparatet rundt som så på YOG som en læringsarena. Ingen av jentene var opptatt av resultater og plasseringer – det var fullt fokus på arbeidsoppgaver og læring.

– Vi snakket hele tiden om, og minnet oss selv på, hvilke forventninger og målsettinger vi hadde, og vi var alle enige om én ting: Det er ikke nå de skal være på toppnivå – det er nå det skal læres, avslutter hun.

Trenerløftet

Gode trenere er en av de viktigste nøklene til utvikling av fremtidens toppidrettsutøvere. Derfor har Olympiatoppen, takket være ni millioner kroner fra Sparebankstiftelsen DNB, satt i gang prosjektet Trenerløftet, med den hensikt å bidra til kompetanseheving og utvikling for unge talentfulle trenere. Under ungdoms-OL i Lausanne var det totalt ni av trenerne som er en del av Trenerløftet – enten som trener eller veileder.

– Målet for prosjektet er å utvikle neste generasjons trenerne slik at de skal bli bedre til å støtte morgendagens toppidrettsutøvere. Det er nå mellom 120 og 150 personer involvert i prosjektet over hele landet, og vi opplever at folk leverer mye mer enn forventet, fordi de synes det er givende og gøy å være med, sier John Anders Bjørkøy, leder for trenerutvikling i Olympiatoppen og leder for prosjektet.

Les mer om trenerløftet her.

    Filer

    Ingen relaterte filer.

    • Aketrener Karoline Frimo Melås og bobtrener Tommy Aanensen sammen med utøverne Våril Tangnes og Emma Brumoen.
    • Aketrener Karoline Frimo Melås med utøver Våril Tangnes.
    • Trener Gaute Nepstad jubler med curlinglaget da Norge sikret gullet (foto Joe Toth).