Olympiatoppen -- Sammen om de store prestasjonene

Basisfilosofi

Ønsker du å satse på en toppidrettskarriere kreves det mye trening. Her kan du lese mer om filosofien bak basistrening. 

For å absorbere store mengder med trening, må du høyest sannsynlig begynne tidlig. Erfaringsmessig viser det seg at kvantitet- og kvalitetstrening for mange startet med høyt volum allerede ved syv års alder.

I de første år av idrettskarrieren er det nødvendig å ha ”fokus” på å bygge opp din basiskapasitet slik at du tidlig blir trent for å trene. Basiskapasiteten skal etterhvert "e;serve"e; en optimal utvikling for deg i din idrett.

Mye trening krever at du må trene med variasjon. Hensiktsmessig variasjonen får du gjennom basistrening og gjennomført med god kvalitet vil denne treningen samtidig bidra til at risikoen for feiltrening og slitasjeskader bli mindre.

Du bør trene basistrening hele året, men med variasjon i mengde.  Selv i en konkurranse- periode bør du gjennomføre noe basistrening. Grunnlaget for dette ligger i følgende tre forhold:

  1. Det kan ha betydning i forhold til styring av formutvikling og formoppbygging
  2. Det kan ha betydning for utviklingen av ferdigheter / teknikkutvikling
  3. Det kan ha betydning i forhold til å holde deg skadefri

Under en konkurranseperiode er det viktig at basistrening ikke bare blir vedlikeholdtrening.  Du må fortsatt tenke utvikling på samme måte som du må tenke utvikling av de tekniskeferdighetene i idretten din.

Mange av de beste utøverne tenker utvikling kontinuerlig, det å tørre å tenke utvikling selv i en konkurranseperiode, vil sannsynlig være med på å gi en ”offensiv mental” gevinst.

Noe av det viktigste i denne filosofien for basistrening er at det må bygges en base på et generelt nivå, innenfor alle treningsfelt, for å utvikle spesifisiteten. Denne basen må vedlikeholdes og utvikles kontinuerlig i takt med at de spesifikke kravene økes (nivå heving).



    Filer

    Ingen relaterte filer.