Olympiatoppen -- Sammen om de store prestasjonene

Restitusjon

Riktig inntak av mat og drikke etter trening og konkurranse bidrar til en effektiv restitusjonsprosess, som igjen kan resultere i økt treningsutbytte og forebygging av sykdom og skader.

For en toppidrettsutøver er det viktig å innarbeide gode rutiner for restitusjon.

Nedenfor kan du lese litt om hva vi mener er viktig for å bli god på å restituere seg. Du finner både praktiske tips og anbefalinger for ernæringsmessige restitusjonstiltak.

Les også mer om temaet under faktaarket "Mat og drikke etter trening".

Restitusjonsbagen

Restitusjonsbagen

Et restitusjonsmåltid rett etter trening eller konkurranse er avgjørende for å restituere kroppen optimalt mellom øktene, spesielt når de kommer tett på hverandre.
Næringsinnhold i restitusjonsmatvarer

Næringsinnhold i diverse restitusjonsmatvarer

Anbefalinger for effektiv restitusjonl.
Restitusjonstiltak ved multiple konkurranser - Sommer

Restitusjonstiltak ved multiple konkurranser - Sommer

Dette er en kortfattet og generell beskrivelse av viktige tiltak for å sikre optimal restitusjon i en periode med mange konkurranser på kort tid.
Restitusjonstiltak ved multiple konkurranser - Vinter

Restitusjonstiltak ved multiple konkurranser - Vinter

Dette er en kortfattet og generell beskrivelse av viktige tiltak for å sikre optimal restitusjon i en periode med mange konkurranser på kort tid.
Restitusjon og væskeinntak etter trening og konkurranser

Restitusjon og væskeinntak etter trening og konkurranser

Innen idretten kan restitusjon defineres som gjenopprettelsen av de fysiologiske forstyrrelser forårsaket av trening og konkurranser (Viru, 1996).

Kontakt oss

Olympiatoppen

Telefon
21 02 90 00
Besøksadresse
Sognsveien 228
Poststed
0840 Oslo
Treningssenteret
24 07 57 20
Sportshotellet
22 02 57 35
Helseavdelingen
24 07 57 10

Regioner