Olympiatoppen -- Sammen om de store prestasjonene

Tennis

Her finner du spesifikke øvelser for tennis. Hensikten er å utvikle basisferdigheter med krav til koordinasjon, styrke og bevegelighet.

Hensikten med øvelsene er å utvikle basisferdigheter med krav til koordinasjon, styrke og bevegelighet. Det ligger en progresjon i øvelsesutvalget. Det enkle må beherskes før man går videre i progresjonen. For eksempel, innenfor utfallsøvelsene, et enkelt utfall forover og/ eller sideveis må beherskes på gulvet før kravene til balanse og slag imitasjon med medisinball legges på øvelsene.

Forfattere: Claude Lebreux / Morten Bråten. Utøvere: Kalle Sundberg / Karoline Borgersen.

  • Propriosepsjon/ balanse

    Denne øvelsesbanken trener propriosepsjon/ balanse spesifikt rettet mot tennis.

    • t4_2.swf

    • Hold overkroppen stabilt i ro

    • Overkroppen skal rotere motsatt vei av underkroppen når du beveger deg på tå hel sideveis

    • t6_23.swf

      Roter så mye du kan til hver side uten å miste balansen. Dukan ha belastning på stanga over skuldrene

    • Hold overkroppen stabil og i ro husk kne over fot

    • Husk gode skulder rotasjoner til hver side imiter slagene så godt du kan

    • Her kan du imitere høye og lave slag på ballen

    • Bekken/buk/rygg stabilitet 1

      Stabilitet under navlen - mobilitet over

    • Bekken/buk/rygg stabilitet 2

      Stabilitet under navlen - mobilitet over

  • Forflytning

    Denne øvelsesbanken trenere forflytning spesifikt for tennis.

    • "Hinkehopp" 1

      Stabil - rett overkropp Rytme

    • "Hinkehopp" 2

      Hold overkropp/ arm/ skulder i ro når du krysser benet over

    • Når du behersker øvelsen kan du øke tyngden på ballen

    • Her kan du imitere høye og lave slag på ballen

  • Utfallsøvelser 1

    Denne øvelsesbanken trener utfallsøvelser spesifikt rettet mot tennis.

    • stabil overkropp kne over foten på utfallsbenet

    • Husk kne over fot på utfallsbenet

    • Mobilitet hofte 1

      Hold hofta så lavt som mulig må være over foten bakre ben må strekkes helt ut

    • Det skal være en bevegelse opp i balanse på en fot Progresjon: Du kan øke tyngden på ballen og/ eller utføre øvelsen mer eksplosivt

    • t4_9.swf

    • Stabil overkropp og hofte husk kne over foten på utfallsbenet

    • Imiter slagene så godt du kan

    • "Krysstegsutfall" 2

      Hold overkroppen og arm/skulder i ro Denne øvelsen kan du starte med å utføre rolig, deretter øke farten når du behersker den.

    • Her kan du imitere høye og lave slag på ballen

Kontakt oss

Olympiatoppen

Telefon
21 02 90 00
Besøksadresse
Sognsveien 228
Poststed
0840 Oslo
Treningssenteret
24 07 57 20
Sportshotellet
22 02 57 35
Helseavdelingen
24 07 57 10

Regioner