Olympiatoppen -- Sammen om de store prestasjonene

Informasjon om OL-memorystick - "Mental fokus"

Informasjon til OL-utøvere om utdelt memorystick med ulike mentale treningsprogram og avspenningsprogram.

Mental trening kan gjøres på mange forskjellige måter. Det vi har lagt inn på sticken er et utvalg treningsprogrammer som vi vet utøvere (og trenere) har hatt utbytte av å trene med både i forbindelse med trening og konkurranse.

Har du aldri benyttet lydspor før som del av den mentale treningen så kan det kanskje være uvant, men har du lyst til å prøve så begynn gjerne med et av avspenningsprogrammene. Avspenning er nyttig å kunne, både som en del av restitusjonstreningen og ikke minst som en metode til å bli kjent med forskjell på spent og avspent muskulatur.

Oppmerksomhetstreningen (prg 11, 13 og 14) er gode programmer for deg som føler at det er utfordrende å holde fokus på det du ønsker.

Vi skal her gi en kort info om de ulike sporene på sticken.

God fornøyelse!

Memorysticken kan kjøpes og lastes ned ved å klikke her.

Program 1: State of Mind

State of Mind er et dikt som er skrevet av Jesse Owens og som her blir lest av Kåre Conradi. Jesse Owens ble en legende da han vant 4 Olympiske Gull i 1936 i Tyskland, Med sin bakrgunn fra Alabama, Usa, og som den syvende blant elleve søsken så var det ikke mange som hadde tro på  at den spe, lille gutten skulle bli en av USA's største legender. Bli inspirert av hans tanker!

Program 2-4: Avspenningsprogram

Det finnes en rekke ulike former for avspenningstrening. Det vi har laget her baserer seg på en teknikk som heter Progressiv avspenning. Det betyr at du skal lære å kjenne forskjell på spent og avspent muskulatur. Dette er en fin måte å slappe av på og det har en god restitusjonseffekt. Avspenning er også et godt middel hvis du har problemer med å sove eller føler behov for å koble helt ut. Det er ingen negative effekter av å kjøre avspenningstrening. Det eneste vi ikke anbefaler er å kjøre det like før konkurranse så sant du ikke har prøvd ut dette før og hatt god erfaring med det. Du kan nemlig oppleve at du blir for avslappet!

Program 2 er et langt avspenningsprogram som tar en grundig gjennomgang av hele kroppen, mens program 3 og 4 er kortere varianter av program 2. Velg det som passer for deg!

Program 5. Treningsforberedelser

Det er viktig å ha et klart fokus i forkant av treningsøkten. Treningen blir både mer effektiv og får bedre kvalitet når du har en klar agenda. Dette programmet setter deg i rett treningsmodus og du lærer deg å ha fokus på det som er riktig for deg.

Program 6: Tankekontroll og selvtillitstrening

Dette er et program som hjelper deg til å fokusere på de sterke sidene ved deg selv. Selvtillit kan variere og svinge fra dag til dag og da kan det være nyttig å minne seg selv på det som er bra! Utøvere som har benyttet dette programmet har sagt at de synes det er inspirerende å lytte til dette både i forkant av trening og konkurranse.

Program 7: Refokusering

Både under vanlige konkurranser, men kanskje i mesterskap spesielt, er det mange ting som utfordrer fokuset ditt. Men det er faktisk ditt valg hva du velger å bli distrahert av! Hvis du opplever at det er litt "kaos" i hodet og at det er vanskelig å konsentrerer seg, da er dette er fint program for nettopp å trene på dette. Du lærer å skille det viktige fra det mindre viktige og blir mindre sårbar for forstyrrelser. Kan både kjøres om kvelden eller i løpet av dagen.

Program 8: Konkurranseforberedelser

Dette er programmet som setter det hele sammen. Det du har trent på gjennom hele året - gjennom mange år - skal få lov til å utfolde seg. Det handler om å stole på de kvaliteter du har opparbeidet deg og "la det skje". Enkle arbeidsoppgaver kan være nyttig å hvile tankene på - bare ikke gå for mye i detalj. Vær 100% tilstede i øyeblikket! Dette programmet kan kjøres samme dag som konkurranse, men test det gjerne ut litt i forkant slik at du vet hva som kommer

Program 9. Kroppsscanning

Dette er en kombinert oppmerksomhetsstrening, samtidig som mange opplever at denne øvelsen er ekstremt avslappende. Du øver deg på å være tilstede HER og NÅ. Dette er et program som kun inneholder instruksjoner og ingen musikk. Pianostykket som følger etterpå er tilpasset tempoet i selve kroppsscanningen.

 

Program 10: Instrumental

Program 11: Oppmerksomhetsmeditasjon

Når vi konkurrerer, men også ellers i tilværelsen er det en stor fordel å være 100% tilstede - ikke tenke på det som har skjedd eller det som skal komme til å skje. Ofte, når vi blir engstelige eller strever med å holde fokus på det vi ønsker, så er problemet at vi ikke klarer å være 100% tilstede i nå-tiden. Dette programmet hjelper deg til dette å trene på å være mer i NU-et. Programmet har kun instruksjoner og ikke musikk.

Program 12: Instrumental

Program 13: Pusterommet - en kort time-out i hverdagen

Dette er en mini-versjon av et mentalt avkoblingsprogram. Har du behov for en liten mental time-out er dette programmet veldig nyttig. Du lærer deg det fort og kan brukes hvor som helst!

Program 14: Oppmerksomhetstrening på pust

Vi puster hver dag og natt uten at vi tenker så mye på det. Men faktum er at pusten er et av våre beste stikkord for å dra oppmerksomheten vår HER og NÅ. Det er derfor veldig positivt å bruke pusten som et middel til å styre oppmerksomheten vår. Dette kan du benytte hvor som helst og når som helst. Ved å bli mer bevisst på pust så vil du få en naturlig tilstedeværelse der du er.

Program 15: Instrumental



 

    Filer

    Ingen relaterte filer.