Olympiatoppen -- Sammen om de store prestasjonene

VIDEO - Basisøvelser for O-løpere

Det er laget to videoer, en for grunnleggende nivå og en for utviklingsnivå.

Fokus på alder eller trinn?

Fremfor å legge vekt på alder, fokusereres det på å meste øvelser og kvalitet i henhold til en progresjonen (trinn).

Treningsomfang

I utgangspunktet bør basisferdigheter trenes tre ganger pr uke.

Økten kan også deles i tre-fire ulike økter ifht de områder som er beskrevet
  1. Mobilitet
  2. balanse / stabilitet
  3. Sentral stabilitet
  4. Basisstyrke)
Noen øvelser kan også innføres i oppvarming før andre økter (f.eks. mobilitet rundt hoftene, balanse på et bein før løping f.eks)

Teoretisk beskrivelse

Klikk her for en beskrivelse av øvelser på grunnleggende nivå (pdf).

Klikk her for en beskrivelse av utviklingsnivå (pdf)


Nummereringen i pdfene følger nummereringen på videoene. Øvelser som er markert med rødt viser viktigheten og prioriteringen i prosessen.

Faglig innholdsansvarlig: Claude Lebreux, fagkonsulent teknikk/ motorikk Olympiatoppen.




    • 1. Basisøvelser grunnleggende nivå - Orientering
    • 2. Basisøvelser utviklingsnivå - Orientering