Olympiatoppen -- Sammen om de store prestasjonene

Stabiliseringsøvelser strikk

Her finner du stabiliseringsøvelser med bruk av strikk.

Strikkene kan henges på en vanlig slynge. Strikkene finnes med ulik grad av elastisitet. Jo tykkere strikk, desto mindre bevegelsesutslag og høyere frekvens på øvelsen, forutsatt samme kraftinnsats. Utøverens kroppstyngde spiller også inn ved valg av strikktykkelse.

Øvelsene bygger på tradisjonelle ”planke”-varianter, men stiller større krav til stabilisering av bekken og hofter. Det er derfor en forutsetning at utøveren behersker vanlige plankevarianter før han/hun gjør disse øvelsene.

Det spesielle med bruken av strikk er at man får et progredierende krav til aktivitet i muskulaturen som skal opprettholde ryggen, bekkenets og/eller hoftas posisjon – i hver eneste repetisjon. Denne graderingen i aktivering av stabiliseringsmuskulaturen stiller et høyere krav til koordinativ ferdighet enn de klassiske variantene av planken gjør.

 

    Filer

    Ingen relaterte filer.

    • 1. Planke fs gynge strikk
    • 2. Gynge ut strake armer ett bein
    • 3. Gynge bakside
    • 4. Gynge sidev albue
    • 5. Gynge sidev adduk